Do zadań Ośrodka Adopcyjnego należy, w szczególności:
1) kwalifikacja dzieci zgłoszonych do przysposobienia oraz sporządzanie dla dziecka zakwalifikowanego do przysposobienia diagnozy psychologicznej i pedagogicznej oraz gromadzenie aktualnych informacji o stanie zdrowia dziecka;
2) dobór rodziny przysposabiającej właściwej ze względu na potrzeby dziecka;
3) współpraca z sądem rodzinnym, w szczególności powiadamianie o okolicznościach uzasadniających wszczęcie z urzędu postępowania opiekuńczego;
4) udzielanie pomocy w przygotowaniu wniosków o przysposobienie i gromadzeniu niezbędnych dokumentów;
5) gromadzenie informacji o dzieciach, które mogą być przysposobione;
6) przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych kandydatów do przysposobienia dziecka;
7) przeprowadzanie analizy sytuacji osobistej, zdrowotnej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej kandydatów do przysposobienia dziecka;
8) prowadzenie działalność diagnostyczno – konsultacyjnej dla kandydatów do przysposobienia dziecka;
9) wspieranie psychologiczne i pedagogiczne kandydatów do przysposobienia dziecka oraz osób, które przysposobiły dziecko;
10) organizowanie szkoleń dla kandydatów do przysposobienia dziecka, zgodnie z programem zatwierdzonym przez ministra właściwego do spraw rodziny;
11) wydawanie świadectw ukończenia szkolenia dla kandydatów do przysposobienia dziecka, opinii o ich kwalifikacjach osobistych oraz sporządzanie opinii kwalifikacyjnych w sprawach dotyczących umieszczania dzieci w rodzinie przysposabiającej;
12) zapewnianie pomocy psychologicznej kobietom w ciąży oraz pacjentkom oddziałów ginekologiczno – położniczych, które sygnalizują zamiar pozostawienia dziecka bezpośrednio po urodzeniu;
13) prowadzenie dokumentację z zakresu wykonywanych zadań.
Do zadań Ośrodka w zakresie opiekuńczości należy między innymi:
1) organizowanie szkoleń dla kandydatów na rodziców zastępczych i rodzinne domy dziecka;
2) udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej rodzinom z dziećmi wykazującymi deficyty rozwojowe;
3) diagnozowanie i prowadzenie terapii dzieci wykazujących deficyty rozwojowe, w tym zaburzenia związane z syndromem FAS/FAE;
4) wspieranie psychologiczne i pedagogiczne rodzin zastępczych.